måndag 29 juli 2013

Lite forskning på Wismars stadsarkiv






1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag heter Ann-Kristin och var dagen efter dig i smma arkiv och letade material om fattiga svenskar som arbetsvandrat mellan 1870-1814 i Mecklenburg. Jag hittade ett 20-tal Blekingebor som blivit naturaliserde. Kan du något om detta ämne. Jag ska ner till Wismar på tisdag i nästa vecka igen för att stanna där resten av veckan. Tänkte att åka runt i olika kyrkor och pasorsexpeditioner och liknande där kyrkböcker finns för att se om jag kan följa någon av dessa svenskars livslinjer. Har du några tips?Jag ska också åka runt till olka gods där de arbetade i slutet av 1800-talet. Många säsongsarbetade och återände till södra Sverigegång på gång. Många kvinnor åkte hem och lämnade tillblivna barn på fattighusen i Blekinge och åkte tillbaka för att försörja sig vidare i Tyskland. De fick inte uppehålla sig med ett tärande barn som kostade samhället pengar . Om de inte åkte frivilligt skicades de hem via svenska och tyska konsulaten. Det finns mycket att säga men skoj att vi varit där samtigt...

Vänligen ann-kristin.vernerssonwiberg@edu.karlskrona.se